in

Michal Vinař: „Celkově mi přijde, že si dneska lidi čehokoliv moc neváží…“

Připravili jsme si pro Vás rozhovor s majitelem organizace eEriness z.s., která má hlubokou historii na poli eSportu. Vyzpovídál jsem Michala Vinaře, který byl u zrodu organizace – dozvíté se něco málo z historie „éček“, přítomnosti a zakotvíme také do budoucnosti a ambic této staré dámy mezi dnešními majetnými velkokluby.

Herní klub EERINESS vznikl v červnu roku 2006. Od té doby jím prošlo mnoho hráčů, kteří tu více či méně zanechali kus práce. Klub prostřídal tři názvy (Pařani_CZ, eSpanto a EERINESS), kdy u toho třetího se zastavil a trvá dodnes. Jméno EERINESS zaznamenalo velký posun s příchodem lepšího zázemí, lepších hráčů a mnoha úpsěchů. Za svou historii nasbírali hráči více jak 900 ocenění včetně titulu Mistra ČR, Mistra SR, vítěze BENQ Grunex Challenge nebo vítěze ASUS Národní Ligy, což organizaci řadí mezi nejúspěšnější kluby v novodobé historii elektronického sportu v České republice. Hráči se účastní v průměru dvaceti offline turnajů po celé České republice, Slovensku a v posledních letech také v zahraničí.“ zdroj eeriness.eu

  • Ahoj Michale, věřím že na poli eSportu je tvá osoba velmi známá, ale i přesto se představ čtenářům, kteří se v eSportu třeba ani nepohybují.

„Ahoj, Martine, nemyslím si, že jsem v naší branži nějak více známý, přeci jen jsem spíše v pozadí dění. Nicméně, abych se představil, tento rok budu mít na krku Kristova léta, mám za sebou vysokou školu v oboru ochrany životního prostředí, kterému se věnuji v pracovním i mimopracovním režimu. Jako jeden z koníčků jsem si kdysi dávno vybral počítačoví hry. Od dávného hraní pecek typu Prehistorik na dělu 386, jsem se postupně dostal až k jedné z nejúspěšnějších herních značek, který byla a možná ještě je Call of Duty. Jednička bylo pro mě ještě spšíe singlovka, ale ve dvojce jsem již ochutnal i mulťák a na dávných serverech Gamezone a následně Gamepark jsem se potkal s partou podobných bláznů, se kterými jsem založili tento tým. No a pak to šlo ráz na ráz, hraní přáteláků, první klanbáze, turnaje, lanky. Jenže to bych nebyl já, abych zůstal jen u hraní, nějak mě to podvědomě táhlo i řízení celého celku s vidinou, že z toho bude něco víc. Tak se ze mě stal „manažer“, následně „majitel“ a nyní předseda spolku. Věnuji se tomu už 15. rokem, takže jsem mezi svými už takovým veteránem.“

  • Když zapátráš v paměti – jak probíhal zrod organizace eEriness a jakým směrem se měla organizace upírat?

„Vznikli jsme vlastně zcela náhodně, zakládající sestava se potkala postupně při hraní publiku na Gameparku, dalo se pár řečí a postupně vznikl tým. Takto v tu dobu vznikala celá řada klanů, z nich následně multiklanů. Bylo jich desítky, možná stovky. Do dnešních časů však přežilo minimum. Původně jsme chtěli hlavně hrát a samozřejěm vyhrávat nějaké turnaje, největšími turnaji na začátku byly malé Night Cupy, vůbec jsme neznali velké akce typu DreamHack a další, že něco takového existuje, jsme poznávali až postupně, ale účast na nich byl jen velkým snem. Samosebou jsme chtěli být nejlepší, jako všichni, samozřejmě to tak nebylo, ale pár úspěchů se taky zadařilo. Tehdy chtěl být každý jako eSuba, nEophyte, Necro, inteRaction, Necroraisers a další. Nejen v CoD tu byla celá řada top týmů, pod nimi další hromada týmů, která tu topku pěkně trápila a ještě pod ní masa těch menších. Kdysi nebyl problém vyjmenovat několikrát celou abecedu jmen týmů, dneska už je to trošku problém. Takže ano, chtěli jsme být nahoře, ale svým způsobem se to nepovedlo do dnešních dní. Na druhou stranu stále žijeme, stále jsme aktivní, kdo se může pochlubit patnácti lety historie bez žádných přestávek? Moc nás nebude.“

  • Vzpomeneš si na největší herní ocenění, které si pro vaší organizaci získal – ať už jako jednotlivec nebo v týmovém složení?

„Jako jednotlivec to budou jen nějaké NC, ale pokud mám brát vše jako celek, tak třeba historicky první vítězství v HS na MČR v podání Styxona, byl to vůbec první ročník a urval ho náš hráč. Jinak parádně se vzpomíná na výjezd do Kolína nad Rýnem na GamesCom, kde probíhalo pomyslné Mistrovství Evropy v Dotě 2. Ač neskončil úspěchem, tak ta atmosféra je nezapomenutelná a to se na cestě stalo prostě mnoho, včetě toho, že nám na zpáteční cestě vysadilo vozidlo a my museli řadu hodin čekat na odvoz zpátky do Čech někde na odpočívadle asi sto kiláků od Kolína nad Rýnem.“

  • Jaký hráč se ti zaryl do paměti, tím že pro eEriness udělal šrám do historie?

„Pár by se jich určitě našlo, přeci jen týmem prošly už stovky lidí za ty roky. Řadu z nich si už ani nevybavím, nechci však na nikoho takto veřejně házet špínu, i když by si to dotyční kolikrát zasloužili, jelikož my do hráčů vkládali po roky důvěru, snažili jsme se vždy domluvit bez žádných papírů, bohužel někdy mají hráči svou vlastní hlavu, vymýšlí blbosti a myslí si, že jim patří svět. Časy se však mění a i toto chování začíná být trošku lepší.“

  • Pojďme se podívat na momentální situaci. Všiml jsem si, že jako organizace také provozujete vlastní e-shop s produkty vašich partnerů – jakým tempem narustájí objednávky ve vašem e-shopu, když teď eSport zažívá velký boom?

„Internetový obchod jsme spustili ve spolupráci s naším partnerem, který distribuuje značky E-Blue, Marvo a Red Fighter na našem území. Nečekali jsme od toho tolik, ale listopadová a prosincová čísla byla velmi pěkná na klub, který nemá až tak vysoký rozpočet. Velmi nám to pomáhá a věřím, že to bude ještě lepší. Tempo roste pozvolna, ale je tam vidět růst. Pořád se v tom ale trošku plácáme a učíme se, co a jak s tím dělat. Zákazníci si však obchod už nachází, to je dobře. Určitě budeme chtít přijít i s produkty v našich barvách, abychom taky někdy v budoucnu po koronaviru viděli v hledištích fanoušky v našich tričkách apod. „

  • Na vašem webu jsou k vidění dvě zastupující sekce ve hře Heartstone a FIFA, plánujete rozšířit své řady o další sekce? Pokud ano, tak jaké tituly jsou pro eEriness žhavým zbožím?

„Rozhodně chceme novou sestavu pro hru Counter Strike, zde jsme držiteli slotu v první Sazka e:lize a druhé Tipsport Cool Lize, je to jeden z pilířů domácí scény a nechtěli bychom v ní chybět. Pokud by měl někdo zájem, nechť se nám ozve. Narovinu, nejsme žádný milionářský klub, nabízíme jakýsi standard a k tomu něco málo na víc, rádi bychom měli už stabilní pětku hráčů, kteří spolu již něco odehráli a hlavně mají chuť jít dál a dostat se výš. Za uplynulé roky jsme dávali šanci řadě mladým hráčům a talentům, kteří nyní válčí zcela jinde a v mnohem lepších podmínkách. Takže kdo ví, třeba zase vychování další hráče. Z jiných titulů těžko říct, stále se uvažuje také o League of Legends, jelikož nás mrzí, že už roky nejsme k vidění v soutěžích od Hitpointu, který máme rádi, ale přes několik pokusů to vždy nevyšlo. Jinak HS a FIFA jsou jasnou volbou, s tím počítáme i nadále.“

  • Troufnu si napsat, že patříte mezi černé koně (nebo aspoň takto mluví o každé sekci komentátoři různých lig) – jaké to je fungovat mezi milionářskými kluby?

„Být černým koněm se nám i líbí. Je to super jím být, nikdo od nás většinou nic moc nečeká a pak hopla, favorit s námi klopýtne a ztratí. Možná bychom toho mohli využívat i více. Z jiného pohledu je to pak parádní pocit, když se v roli černého koně podaří nějaký úspěch. Fungování mezi kluby, do kterých nyní plynou velké peníze a které sem přišly z čista jasna, není až takový rozdíl. Povětšinou tu byla jen eSuba, jako největší organizace po všech stránkách, nyní jich je více, případně je tu více soupisek hráčů, kteří dostávají opravdu hodně. Asi se moc nezměnilo pro nás, vždy se objevovali hráči, že chtějí všechno možný a pak možná za nás budou hrát, nyní je to možná víc o těch penězích, které požadují. Ale až takový rozdíl to taky není. Určitě je dobře, že tu je další konkurence na té špičce, protože ta žene rozvoj komunity kupředu, ze které mohou pak čerpat i menší týmy jako my. Z jiného soudku, takových klubů za ty roky tu bylo už taky docela dost a kde jsou nyní. Takže může se stát, že jak rychle tyto celky přišly, tak rychle zase odejdou. Určitě by bylo však dobré, kdyby tu bylo několik stabilních organizací, které budou vidět pravidelně i v zahraničí.“

  • Teď trochu vybočíme, zajímal by nás tvůj názor na dnešní hráče oproti dobám, kdy ty si sám denodenně usedal k PC a trávil nespočet času se svým týmem v oblíbené hře?

„Tohle je docela těžké. Tehdy byla taky zcela jiná doba, jiná generace lidí. V době, kdy jsem hrál aktivně já, mi přišlo, že si hráči více všeho váží, turnajů, výher, podpory od klubů, všeho. Samozřejmě byly problémy, byly hádky, průsery, podvádělo se, flamovalo se o sto šest, to prostě bylo, je a bude. Ale myslím si, že prostě ta komunita byla jiná, lepší. Když někdo dostal dres, už byl někdo. Dneska ti za dres s nadsázkou nevstane ani z postele. Ty nároky jsou diametrálně odlišné. To samé výhry v turnajích, hrálo se ve sklepě za pár šupů o pakl energeťáků a nějaký slevy a bylo narváno. Dneska, pokud výhra není v řádech desetitisíců, je to špatně. Má na to vliv celá řada faktorů včetně stavu společnosti a výchovy od rodičů. Celkově mi přijde, že si dneska lidi čehokoliv moc neváží, chybí trochu toho respektu. Každopádně tohle se už změnit moc nedá, staré časy se nevrátí a musí se holt pracovat v těch nových.“

  • Nedávno došlo ke spojení vaší FIFA sekce s prvoligovým klubem 1. FC Slovácko, proč zrovna tento klub a jaké jsou plány do budoucna?

„Otázka FIFY byla u nás docela dlouho diskutovaná a ještě víc byla diskutovaná spolupráce s nějakým fotbalovým klubem. Panovaly z toho různé pocity a názory. Nicméně po dvou nevydařených spolupracích to do třetice vyšlo a my tu máme tým z Uherského Hradiště. Je to zajímavé spojení, když tato oblast je spojená s historií velkého Lancraftu nebo Quietus Day, kde jsme mnohokrát byli. Určitě jsme za to rádi, je to tým podobného ražení, taky dokáže potrápit tu milionářskou špičku, taky vychovává dobré hráče, navíc má suprový ženský tým a útulný stadionek, kde fanoušci předvádí parádní atmosféru. Za tuto spolupráci patří dík hlavně Radimovi, který to vše domluvil s představiteli Slovácka, se kterými je komunikace bezvaná. Zatím jsme na začátku, ale rádi bychom naši spolupráci rozvíjeli dál, aby nezůstalo jen u hráčů, kteří se účastní turnajů. Uvidíme, co se v letošním roce podaří zrealizovat. Je to opět nové i pro nás.“

  • Teď to vezmeme trošičku z toho organizačního hlediska – co si budeme, nikdo nemláde a času je stále méně. Bude probíhat nějaký nábor také do organizační složky organizace eEriness?

„Já bych určitě byl rád za nějakou mladší posilu a myslím si, že pokud budeme chtít nějak dál růst, nevyhneme se tomu.“

  • Pandemie Covid-19 pozastavila veškeré offline akce, jakým způsobem se chystáte propagovat v této nelehké době?

„Lanky chybí, to je jasné, na druhé straně nám to pomohlo po době půstu trošku stabilizovat rozpočet. Snad už rok 2021 bude po této stránce lepší. Na propagaci nám toho moc nezbývá, hlavně pojedeme sociální sítě, které budeme chtít dále rozvíjet po všech stránkách. Zde máme značné rezervy.“

Děkujeme ti za rozhovor, přejeme organizaci eEriness hodně zdaru v této nelehké době!

Hitman 3 s problémy PC verze!

Spolupracujeme se Sagittaras Games!